Anpassa  |  Översikt  |  Om webbplatsen  |  Sök  |  In English




Taggar och bokmärken

Kursmomentets mål

Efter detta kursmoment är det meningen att du ska börja lägga etiketter/taggar till dina inlägg i bloggen och börja att använda den sociala bokmärkestjänsten del.icio.us. Du ska skaffa ett konto i del.icio.us, exportera dina bokmärken/favoriter från din vanliga webbläsare till del.icio.us samt prenumerera på några taggar som intresserar dig. Ansvariga för momentet är Klaz Arvidson och Svante Kristensson.

Taggar

Taggning är en klassificeringsmetod, där någonting, exempelvis en bild, en karta eller ett blogginlägg, märks upp med ett kategoriserande ord, en så kallad tagg. Till exempel kan ordet "blogga" i en ordlista få taggarna verb och infinitivform. Ett annat ord för tagg är etikett. Taggar skapas oftast av människor.

Taggningen underlättar datamaskinell analys, dvs sökmotorerna kan lättare hitta webbsidor med taggar och sidor som innehåller taggar blir också lättare att hitta vid informationssökning. Många webbsidor och bloggar presenterar sina taggar/etiketter i form av små moln, kallade taggmoln.

Läs mer om taggning:

Taggning - svenska Wikipedia

Tag (metadata) - engelska Wikipedia

Tag cloud - engelska Wikipedia

Bokmärken

När man i sin webbläsare samlar på sig adresserna till populära, användbara webbsidor pratar man om att man sparar sina favoriter eller bokmärken. Man kan ha sina egna, privata bokmärken, men det finns även ett stort antal öppna, sociala bokmärkessajter där du kan se alla andras bokmärken och de kan se dina. Den internationella termen för detta fenomen är social bookmarking.

Social bookmarking är en metod där internetanvändare lagrar, organiserar och söker bokmärken från webbsidor m h a metadata, dvs data om den data som presenteras på sidan. Användarna sparar alltså länkar till webbsidor, för att komma ihåg dem eller för att dela med sig till andra. Bokmärkena blir oftast publika i en social bokmärkessajt, men man kan göra inställningar så att några blir privata eller bara åtkomliga för t ex en arbetsgrupp. En av de stora fördelarna med de sociala bokmärkessajterna är att man kommer åt sina favoriter från alla datorer, inte bara en.

Läs mer om social bookmarking:

Social bookmarking - Wikipedia

Del.icio.us

Den största och mest kända sociala bokmärkessajten är del.icio.us. Sajten skapades 2003 av Joshua Schachter och köptes upp av Yahoo år 2005. Sajten har idag cirka tre miljoner användare och över 100 miljoner bokmärken. Förutom att tagga sina egna bokmärken med ett fritt antal ämnesord kan man se alla andras bokmärken med just denna tagg. Du kan på så sätt skapa ett socialt nätverk med användare som har samma intressen och bokmärken som du har. Del.icio.us kan integreras med din vanliga webbläsare så att du lätt kan lägga till ett bokmärke när du hittar en intressant sida.

Länkar

  • Del.icio.us
    Världens största sociala bokmärkestjänst. Registrera dig genom att skapa ett konto längst upp till höger.
  • Ma.gnolia
    En av de största sociala bokmärkessajterna, skapad 2006.
  • biblioteket.se
    Stockholms stadsbibliotek, med en av de, ännu ganska få, bibliotekskataloger där användarna är välkomna att tagga de böcker och filmer man lånat.

Uppgift

  • Skapa ett konto för att logga in i del.icio.us.
  • Installera del.icio.us två knappar i din webbläsare för att underlätta att bokmärka dina favoriter.
  • Exportera dina favoriter/bokmärken från din vanliga webbläsare till del.icio.us.
  • Prenumerera på en tagg som intresserar dig.
  • Skapa ett del.icio.us-moln som ett sidelement i din blogg.
  • Börja med att sätta etiketter/taggar på dina inlägg i din blogg.
  • Skriv ett inlägg om dina erfarenheter av taggar och bokmärken i din blogg.

Kursmaterial

Sidansvarig: Klaz Arvidson
Uppdaterad: 2008-09-24
Högskolan i Borås, 501 90 Borås, Besöksadress: Allégatan 1, Borås. Tel: 033-435 40 00, E-post: registrator@hb.se