
Sociala nätverk
På senare år har vi kunnat läsa mer och mer om olika mötesplatser på nätet. Dessa sociala nätverk, eller communities, kan se olika ut beroende på målgrupp, syfte och skapare. Vanligast är dock att ett community ligger på en webbsida, så att användaren inte behöver installera särskilda program.
- Social networking (artikel om sociala nätverk från engelska Wikipedia)
Kursmomentets mål
- Bekanta dig med fenomenet social networking/sociala nätverk och de tre nätgemenskaperna Facebook, MySpace och Second Life.
Ansvariga för momentet är Svante Kristensson och Christel Olsson.
Facebook är för tillfället världens största och snabbast växande sajt för nätgemenskap. Sajten skapades år 2004 av studenten Mark Zuckerberg och var inledningsvis bara till för Harvard-studenter. I slutet av 2006 öppnades Facebook för alla användare med en giltig e-postadress. I juli 2007 hade communityn över 30 miljoner medlemmar från hela världen.
Länkar
- Om Facebook (artikel från engelska Wikipedia)
- Om Facebook (artikel från svenska Wikipedia)
- Vi syns på Facebook!: En etnologisk studie av identitetsskapande på en virtuell community. (C-uppsats från Södertörn av Nathalie Milina och Tove Larsson)
MySpace
MySpace är ett, just nu, mycket populärt socialt nätverk där medlemmarna kan skapa personliga profiler, nätverk, bloggar och grupper samt lägga ut musik, filmer, videosnuttar etc etc. Det finns över 100 miljoner registrerade konton i MySpace och sajten har inneburit att många okända artister har slagit igenom sedan de publicerat sin musik på MySpace.
Länkar
- MySpace
- Om MySpace (artikel från engelska Wikipedia)
Second Life
Second Life är en virtuell värld som lanserades 2003 av företaget Linden Lab. Varje medlem representeras av en egenhändigt skapad figur, kallad avatar. Alla registrerade medlemmar kan exempelvis bygga objekt och köpa och sälja föremål som land och kläder med hjälp av Linden dollars, den speciella valuta som finns att köpa i Second Life. Många företag, institutioner och lärosäten har byggt upp sin egen miljö i Second Life för att den vägen kunna nå ut till nya målgrupper.
Länkar
- Second Life
- Om Second Life (artikel från engelska Wikipedia)
- Upprop i Second Life (krönika om att delta i en kurs i Second Life, av Peter Carlsson, Högskolan i Kalmar. Ur Learning Net, februari 2008)
- Biblioteksavatarerna.se
Exempel på andra sociala nätverk
- LinkedIn är en sajt för att
skapa yrkesnätverk. Användbart för den som söker jobb eller vill hitta
kollegor inom sitt yrkesområde. 20 miljoner yrkesverksamma personer från 150
olika yrkesområden finns registrerade här.
- Twitter är en gratistjänst för att skapa
sociala nätverk och för att "micro-blogga". Användarna kan skicka små
uppdateringar (så kallade "tweets"; text-baserade inlägg, högst 140 tecken
långa) till Twitters webbsida, via SMS eller chatt. Twitter gör också
applikationer i Facebook.
- Ning Amerikansk sajt för att skapa
sociala nätverk. Man börjar med att välja videor, bloggar, foton, forum,
events etc från Nings utbud. Därefter kan man anpassa utseendet, bestämma om
nätverket ska vara publikt eller inte mm. Kuriosa: Stockholms stadsbibliotek
har valt att lägga sina 23 saker i Ning.
- Lunarstorm En av Sveriges mest
besökta webbplatser, ägt av Lunarworks. Lunarstorm har 1,2 miljoner medlemmar
och hade i mars 2008 en halv miljon unika besökare per vecka. Användarna är
till största delen ungdomar; medelåldern är 18,3 år.
- Playahead Populär svensk sajt, exporterad till bl a Danmark. De flesta som besöker Playahead är unga tonåringar; målgruppen ligger mellan 13 och 24 år.
Uppgift
- Skapa ett konto för att logga in i antingen LinkedIn, Facebook eller MySpace, eller alla...
- Skapa, tillsammans med en arbetskamrat, en avatar i Second Life
- Reflektera över ditt lärande i din blogg
Kursmaterial
Sidansvarig: Klaz Arvidson
Uppdaterad: 2008-09-24